Nie jest tajemnicą, że im wcześniej dzieci idą do przedszkola, tym lepiej radzą sobie w nauce. Ale czy zdajesz sobie sprawę z tego, że wczesny start niesie ze sobą również korzyści z emocjonalnego oraz społecznego punktu widzenia? Kiedy posłać dziecko do przedszkola? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Pewne jest jedno: taka decyzja może pomóc w rozwoju malucha.

W jakim wieku dziecko może zostać przedszkolakiem?

Powszechnie przyjmuje się, że dzieci, które rozpoczynają naukę w przedszkolu w młodszym wieku, mają zwykle lepsze wyniki społeczne i emocjonalne. Dzieje się tak, ponieważ czerpią korzyści z przebywania z innymi maluchami i dorosłymi w uporządkowanym środowisku, co pomaga im rozwijać ważne umiejętności społeczne, takie jak komunikacja i współpraca. Przedszkolaki mogą szybciej się rozwijać z uwagi na wyzwania, jakie zapewnia im wcześnie rozwinięta edukacja.

Zasadniczo, dzieci są wysyłane do przedszkoli w wieku od 3. do 6. roku życia – to, kiedy rodzice zdecydują się na zapisy do przedszkola (w Toruniu czy jakimkolwiek innym mieście), zależy m.in. od oceny, czy maluch jest już gotowy na tak ważną zmianę w swoim życiu.

Jakie są sygnały, że dziecko nadaje się już do przedszkola?

Oczywiście, wszystko w tej kwestii zależy od indywidualnych uwarunkowań dziecka, ale za sygnały pokazujące, że można już wysłać dziecko do przedszkola, przyjmuje się m.in. następujące oznaki:

  • umiejętność porozumiewania się z innymi,
  • zdolność skupienia uwagi na przynajmniej kilka-kilkanaście minut,
  • gotowość do dłuższego przebywania z innymi osobami bez obecności rodziców,
  • zdolność samodzielnego wykonywania czynności fizjologicznych (jedzenie, załatwianie się itp.).

Jakie są zalety wczesnego pójścia do przedszkola?

Rozpoczęcie nauki w przedszkolu we wczesnym wieku oznacza szereg korzyści. Dzieci, które się na to zdecydują, zwykle osiągają lepsze wyniki w testach z czytania, matematyki i wiedzy ogólnej w późniejszym okresie nauki. Częściej też kończą szkołę średnią i kontynuują naukę na poziomie akademickim. Ponadto, maluchy te korzystają również ze zwiększonych możliwości w zakresie rozwijania swoich pasji i zainteresowań, ponieważ niektóre placówki — w szczególności niepubliczne — oferują różnorodne zajęcia dodatkowe.

Dzieci, które wcześniej rozpoczynają naukę w przedszkolu, są zwykle bardziej aktywne fizycznie, co niesie ze sobą szereg korzyści zdrowotnych, w tym m.in. szansę na zmniejszenie otyłości.

Jednym z głównych powodów, dla których decyzja o wysłaniu malucha do przedszkola nie powinna być odkładana, jest społeczny i emocjonalny wpływ, jaki może mieć na dziecko odseparowanie od rówieśników.

Późne pójście do przedszkola może spowodować, że dziecko poczuje się odizolowane i pozostawione w tyle za rówieśnikami, co stwarza poważne ryzyko lęku społecznego i problemów behawioralnych. Takie rozwiązanie może przełożyć się również na mniejszą zdolność dziecka do tworzenia więzi z kolegami z klasy, co jest ważne dla rozwoju społecznego.

Oprócz skutków społecznych i emocjonalnych odkładanie przedszkola wiąże się również z kwestiami poznawczymi. Dzieci, które później rozpoczynają naukę w szkole, osiągają zwykle niższe wyniki w testach i częściej mają trudności w nauce. Mogą też mieć trudności z dogonieniem rówieśników, jeśli rozpoczną naukę nawet kilka miesięcy później.

Odkładanie przedszkola na później – czym może skutkować?

Odkładanie momentu, w którym dziecko pójdzie do przedszkola, może przynieść szereg złych konsekwencji. Przede wszystkim, późne rozpoczęcie nauki w szkole może oznaczać, że dzieci tracą cenne okazje do aktywności fizycznej i ćwiczeń, co stwarza spore ryzyko powstania otyłości i innych problemów zdrowotnych w przyszłości. Może również utrudnić nawiązywanie nowych relacji, ponieważ to właśnie codzienne kontakty z rówieśnikami są najlepszym sposobem na to, by odnaleźć się w grupie.

Podsumowanie

Przedszkola nie należy odkładać, ponieważ korzyści płynące z wczesnego startu są zbyt poważne. Dzieci, które wcześniej rozpoczynają naukę w tego typu placówkach, łatwiej się socjalizują i dostosowują emocjonalnie, mają też lepsze wyniki poznawcze i lepiej radzą sobie fizycznie.

Wydaje się, że skutki odkładania przedszkola są negatywne. Dzieci częściej borykają się wówczas z trudnościami społecznymi, emocjonalnymi, poznawczymi i fizycznymi. Nadszedł czas, aby społeczeństwo nadrobiło zaległości w badaniach i umożliwiło wszystkim dzieciom skorzystanie z wczesnego rozpoczęcia nauki w szkole.